ChatGPT، Google Gemini یا Microsoft Copilot همگی نامی آشنا برای ابزارهای استفاده از هوش مصنوعی(AI: Artificial Intelligent) هستند. استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره میتواند کمک بزرگی برای استفادهکنندگان به همراه داشته باشد.
chatGPT و Google Gemini دو ابزار معروف برای Generative AI هستند. از طریق این دو ابزار میتوان با توجه به اطلاعاتی که به بانک دادههای آنها داده شده است برای استفادهکنندگان انواع متن، ویدیو یا صدا تولید نمایند.
پیشرفت هوش مصنوعی بسیار سریع است وامکاناتی که این فناوری جدید ارائه میدهد تقریباً نامحدود به نظر میرسد. با کمک AI میتوان با راندمان و کیفیت بالا به سؤالات و نتایج مدنظر رسید.
Generative AI چیست؟
Generative AI بر اساس فناوری LLMs(Large Language Models) است. این مدل یادگیری ماشینی، متون را بر اساس زبان انسانی درک کرده و تولید میکنند. این مدل بر اساس آنالیز بانک اطلاعاتی زبانهای مختلف، که حجم بسیار بزرگی از دادهها را دارند، کار میکند. به همین دلیل ارائهدهندگان سرویس AI از ابر رایانه استفاده میکنند. AI میتواند از اطلاعات تغذیه شده به آن و دسترسی به منابع دادههای کل دنیا مفاهیم و راهحلهای جدیدی به وجود آورد. جواب سؤالات از هوش مصنوعی بر اساس احتمالات است و هر چقدر منابع اطلاعاتی آن غنیتر باشد احتمال جواب درست بیشتر است. قدم بعدی استفاده از AI در گوشیهای موبایل هوشمند است بهطوریه دیگر نیازی به App های مختلف برای نصب نیست. این مدل از گوشها برای اولین بار در بزرگترین نمایشگاه موبایل دنیا به نام MWC در شهر بارسلون اسپانیا در سال 2024عرضه شد.
از هوش مصنوعی برای نوشتن متون استفاده میشود
در نوشتن متون نتیجهٔ کار هوش مصنوعی عالی است. در جواب هوش مصنوعی به سؤالات کاربران معمولاً متنی با کیفیت خیلی خوب از طرف AI ایجاد میشود. هر چقدر بانک اطلاعات زبان مورد پرسش کاملتر باشد جواب ها دقیقتر و باکیفیتتر خواهند بود. برای مثال پرسش به زبان انگلیسی یا آلمانی با پاسخ بهتری از نظر کیفیت همراه است تا نسبت به همان پرسش به زبان فارسی.
از مواردی که میتوان به متون ایجاد شده در هوش مصنوعی با کیفیت بالا اشاره نمود انواع نامهها و متون تبریک برای مناسبتهای مختلف، متن سخنرانی برای مناسبتهایی مانند عروسی، تولد یا جشنهای مختلف یا انواع نامه و رایانامههای رسمی و اداری اشاره نمود.
البته محتوای تولیدشده توسط AI شاید صد در صد مطابق با خواستهٔ ما نباشد و باید متن تولیدشده توسط شخص تصحیح و بهینه شود. در خصوص ترجمه متون و کتب نیز روال به همین سبک است و بررسی و تصحیح بعدی الزامی است.
پنج نکتهٔ مهم برای پرسش از AI
نکاتی که در پرسش از AI برای رسیدن بهتر و دقیقتر به جواب باید رعایت کرد، به شرح زیر هستند:
⦁ خیلی پیچیده سؤالات را مطرح نکنیم؛
⦁ سؤالات جامع و کامل باشند؛
⦁ مقادیر عددی مانند تاریخ، زمان یا طول متن مورد نیاز را اعلام کنید؛
⦁ در صورتیکه نیاز به تغییراتی در جواب دارید، کامل و روشن موارد را بیان کنید؛
⦁ برای هوش مصنوعی سرفصلهای عمومی با درج زیرفصل برای یک موضوع خاص مطرح شود.
هوش مصنوعی نیاز به اطلاعات دارد
در هنگام صحبت با AI باید فرض نمود که با یک انسان صحبت میکنیم. دقیقاً همانطور که یک انسان نیاز به اطلاعات برای جوابدادن صحیح دارد، AI هم این رفتار را دارد. برای مثال اگر از AI در خصوص یک کادوی مناسب برای یک بچه سؤال شود، دادن اطلاعات در خصوص سن، جنسیت و علایق بچه میتواند کمک خوبی برای حصول نتیجهٔ مناسب باشد.
ترجمه متون به خوبی در AI کار میکند
ترجمهٔ متون یا کتب به زبان مورد نظر یکی از نقاط قوت AI است که پس از ترجمه نیاز به بازبینی و تصحیح است. اما درخواست یا نامه های کوتاه معمولاً نیازی به بازبینی ندارند. برای مثال شما میخواهید اتاقی را در کشور آلمان یا کشور فرانسه اجاره کنید. در این صورت درخواست خود را به زبان خودتان نوشته و از AI برای ترجمه به زبان مورد نظر کمک بگیرید. معمولاً نتیجه عالی است. همچنین مهندسین شرکت ChatGPT نرمافزاری به نام Sora عرضه کردهاند که وظیفهٔ آن تولید فیلم بر اساس یک متن کوتاه است.
هوش مصنوعی متون و اشیا را در تصاویر تشخیص میدهد
این قابلیت را اکثر مردم در گوشیهای هوشمند خود استفاده کردهاند. جستجو برای یک دوچرخه مناسب همواره با عکسهای فراوانی همراه است که میتوان از طریق عکسها به سازنده، قیمت و احیاناً فروشگاههای عرضهکننده دست پیدا کرد. اگر عکسی با یک نوشته در پس زمینهٔ آن مانند اسم یک رستوران را دیدیم، بتوانیم محل آن عکس را پیدا کنیم.
ChatGPT در موردش خودش میگوید
اگر از ChatGPT در مورد کمک آن در زندگی روزمره بپرسیم، به جوابهای زیر میرسیم:
⦁ ایجاد و آنالیز متون برای مقاصد مختلف؛
⦁ جستجوی اطلاعات و مدیریت و دستهبندی آنها و جواب به سؤالات؛
⦁ ترجمه و تصحیح متون؛
⦁ برنامهریزی، مدیریت و یادآوری وظایف بر اساس جدول زمانی؛
⦁ کمک در برنامههای آموزشی، تفریحی و بازیها و توصیههای مربوط به آنها.
آیا جوابهای هوش مصنوعی قابل اطمینان هستند؟
همان طور که عنوان شد جوابهای هوش مصنوعی بر اساس احتمالات و دادههای بانک اطلاعات آن است و احتمال خطا نیز وجود دارد. به همین دلیل قبول کورکورانهٔ جوابهای گرفتهشده از AI درست نیست و همواره عقل سلیم انسانها اولویت نسبت به هوش مصنوعی دارد. همچنین اطلاعات حساس شخصی مانند مسائل مالی یا پزشکی یا دانش فنی خاص نباید در هوش مصنوعی وارد شوند، زیرا حفاظت و محرمانه نگهداشتن این نوع اطلاعات در AI هنوز از موارد مورد بحث است.
کسب تجربه کارکردن با AI مهم است
اگر جزو افرادی هستید که به هوش مصنوعی با شک و تردید نگاه میکنید، توصیه میشود که حتماً آن را امتحان کنید، زیرا چیزی را خراب نمیکنید. تجربهٔ کار با AI و منافع آن برای بسیاری از موارد زندگی روزمره غیرقابل چشمپوشی است. نگاه جنگ بین انسان و ماشین دیدگاه درستی نیست.