یاسکاوا الکتریک | نمایندگی یاسکاوا (Yaskawa) و Omron در ایران

تفاوت اینورتر UPS و اینورتر کنترل دور موتور

تفاوت اینورتر UPS و اینورتر کنترل دور موتور
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

در این مقاله سعی می‌شود تا به روشنی تفاوت ۳ نوع اینورتر را مشخص کنیم. تفاوت اینورتر UPS و اینورتر کنترل دور موتور و همچنین اینورتر جوشکاری در این مقاله تشریح شده است. تفاوت عملکرد و وظیفه‌ی هر کدام به دقت بیان شده است. با یاسکاوا الکتریک همراه باشید.

در هر دستگاه UPS ( منبع تغذیه بدون وفقه ) یا UNINTERRUPTIBLE POWER SUPPLY یک اینورتر وجود دارد که کار آن تبدیل برق DC ( برق مستقیم یا یک سو شده مثل برق باتری (باطری)) به جریان AC یا متناوب می‌باشد. پس وظیفه اینورتر در یک دستگاه UPS در واقع اینورت کردن ( یا معکوس کردن و یا متناوب کردن ) ولتاژ DC به ولتاژ AC است.

این اینورتر با اینورتر کنترل دور موتور که به آن FREQUENCY INVERTER گفته می‌شود بسیار متفاوت است و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. کار اینورتر کترل دور موتور در واقع این است که با تغییر ولتاژ و فرکانس در خروجی خود ( که در واقع می‌شود ورودی یک موتور القایی سه فاز قفسه سنجابی ) ولتاژ و فرکانسی متفاوت از فرکانس و ولتاژ برق شهر تولید می‌کند و همین موضوع باعث تغییر دور در موتورهای القایی سه فاز می‌گردد.

همانور که می‌دانیم در یک موتور سه فاز القایی 4 قطب بر اساس فرمول N=120F/P ، به ازای فرکانس برق شهر 50 هرتز، برای یک موتور 4 قطب به عدد N=1500 می رسیم ، یعنی برای F=50HZ و P=4 به N=1500 می‌رسیم.

بر اساس این فرمول اگر F یا همان فرکانس تغییر یابد دور در خروجی الکترو موتور تغییر می‌یابد ، دامنه تغییر فرکانس در انواع اینورتر یاسکاوا از 0 هرتز تا 400 هرتز می‌باشد ولی عملاً نمی‌توان فرکانس 400 هرتز را به راحتی به یک الکترو موتور معمولی اعمال کرد چون به ازای این فرکانس به عدد 12000 دور بر دقیقه می‌رسیم که باید الکترو موتور استحکام مکانیکی بالایی برخوردار باشد که بتواند این فرکانس را تحمل نماید. از فرکانسهای بالا برای ایجاد دوران در دستگاههای خاص مثل دستگاه‌های سانتریفیوژ استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد علاوه بر موضوع فرکانس باید الزامات دیگری را هم در نظر گرفت. پس تا اینجا تفاوت اینورتر موجود در دستگاه یو پی اسی و اینورتر کنترل دور موتور را متوجه شدیم. با توجه به این متن اینورتر‌های شرکت یاسکاوا از کدام نوع هستند؟

 

اینورتر نوع سوم: اینورتر جوشکاری

یک اینورتر دیگر هم داریم که در دستگاه‌های جوشکاری استفاده می‌شود که آن هم داستان خود را دارد و با دو مورد فوق متفاوت بوده و نباید با این دو مدل اینورتر اشتباه گرفته شود.

اینورتر دستگاه جوش در واقع یک ولتاژ متوسط و همچنین جریان الکتریکی متوسط را به ولتاژ پایین و جریان الکتریکی بالا تبدیل می‌کند ( جریان بالا درست همان چیزی است که برای اتصال و جوش دادن دو قطعه فلز به یکدیگر لازم است ) در واقع نقش این اینورتر خاص این است که با استفاده از از عملیات سوئیچینگ فرکانس بالا ، جریان خروجی را افزایش داده و ولتاژ خروجی را پایین می‌آورد. عبور جریان بالا از محل اتصال دو قطعه فلزی که قرار است به یگدیگر جوش داده شوند باعث ایجاد حرارت زاید ( تا حد ذوب شدن فلز ) و در نتیجه اتصال دو فاز به یکدیگر می‌شود.

تا اینجا تفاوت سه نوع اینورتر موجود در بازار توضیح داده شد و اما چرا به همه آنها اینورتر گفته می‌شود؟

دلیل آن است که همه آنها ولتآژ DC را AC تبدیل ( یا اینورت ) می‌کنند. همین امر باعث وجه تسمیه همگی آنها به اینورتر شده است در حالیکه همانطور که در بالا توضیح داده شد، عملکرد خروجی این سه مدل با یکدیگر بسیار متفاوت است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت اینورتر کنترل دور موتور با اینورتر دستگاه جوشکاری و اینورتر دستگاه UPS ( یو پی اس یا اصطلاحا برق بدون وقفه )، مراجع فراوانی در اینترنت وجود دارد که در صورت می‌توانید به آنها مراجعه نمایید ولی خلاصه و چکیده موضوع همین مواردی هست که در سطرهای بالا به اختصار توضیح داده شد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
2
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    حسین اسد پور ژوئن 16, 2022 پاسخ

    مقاله آموزنده ای بود ، با تشکر و آرزوی توفیق روز افزون برای شما

    همتی ژوئن 30, 2022 پاسخ

    بسیار متشکرم از اطلاعات مفیدی که در سایت گذاشته اید.
    مهندس همتی