فهرست مطالب
- 1 جدول پیام خطاها در تنظیمات سرو موتور
- 2 مکانیسم سرو موتور AC
- 3 ساختار
- 4 طبقهبندی سخت افزار
- 5 ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت
- 6 سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۲۴ولت
- 7 نحوه پاک کردن خطاها در تنظیمات سرو موتور
- 8 طبقهبندی نرم افزار
- 9 یک پالس ورودی یا (PULSE / DIR)
- 10 یک پالس ورودی دوگانه (CW / CCW)
- 11 دوپالس/دو ووردی (A/B Phase)
- 12 آموزش سرو دلتا برای کار با صفحه کلید
- 13 دلایل خطا و رفع عیب در تنظیمات سرو موتور
در این مقاله درباره تنظیمات سرو موتور یاسکاوا گفته خواهد شد.
به دلیل داشتن کاربردهای منظم سرو موتورها، بایستی کاربرد مورد نظر را مشخص کرده و پارامترها را نیز تنظیم نمود. بدین معنی که اعداد تعیین شده را در ریجسترهای درون درایو قرار داد تا مود کاری مشخص شود. مود کاری که ذکر شد منظور از آن قابلیت کنترل فیدبک سرو است که سرو موتورها قابلیت خود کنترلی را در ۳ مد: گشتاور، سرعت و موقعیت دارند.
سرو موتور یاسکاوا همزمان با قابلیت این سه مود کاری، توانایی و قابلیت عملکرد تلفیقی از این سه تا را نیز دارد. سرو موتورهای نوع A2 دلتا، برای تغییر پارامترهای درایو، کلیدهای تعبیه شدهای دارند. جهت تغییر پارامترها بایستی از KEYPAD بروی درایو بهره برد.
جدول پیام خطاها در تنظیمات سرو موتور
شرح خطا عنوان خطا نمایان شدن خطا
جریان، بیشتر از 1.5 برابر مقدار ماکزیمم جریان موتور قرار دارد. جریان بالا AL 00 1
ولتاژ مدار اصلی بیشتر از ماکزیمم سطح مجاز می باشد. ولتاژ بالا AL 00 2
ولتاژ مدار اصلی بیشتر از ماکزیمم سطح مجاز می باشد. ولتاژ بالا AL 00 2
ولتاژ مدار اصلی پایین تر از مینیمم سطح مجاز می باشد. ولتاژ پایین AL 00 3
برای مدل های سه فاز، در حالت: عدم منطبق شدن زاویه سه فاز خطای موتور AL 00 4
ولتاژ برگشتی تهیه شده توسط موتور وجود دارد خطای ولتاژ برگشتی AL 00 5
درایو و موتور تحت فشار بار زیاد هستند اورلود AL 00 6
با سرعتی بالاتر از سرعت نرمال، موتور کار کرده است سرعت بالا AL 00 7
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. ناهنجار و غیر عادی بودن فرمان کنترل پالس AL 00 8
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. خطای بیش از اندازه AL 00 9
این پیام خطا نمی تواند پاک شود! تنظیمات سرو موتور رزرو AL 00 10
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود. خطای انکدر(خطا در آشکار نمودن موقعیت) AL 00 11
این خطا پس از سیم بندی کانکتور CN1 مربوط به سیگنالهای I/O به شکل اتوماتیک حذف می شود. خطای میزان سازی AL 00 12
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد. امرجنسی استپ فعال شده است. AL 00 13
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد. خطای چپگرد AL 00 14
فعال شدن میکروسوئیچ محدود کردن حرکت در سوی چیگرد موتور خطای میکروسوئیچ چیگرد AL 0 14
فعال شدن میکروسوئیچ محدود کردن حرکت در سوی راست گرد موتور خطای میکروسوئیچ راستگرد AL 0 15
بالا رفتن دمایIGBT خطای دمای IGBT AL 0 16
خطا در نوشتن و خواندن حافظه EE-PROM اتفاق افتاده است. خطای حافظه AL 0 17
تجاوز خروجی انکدراز فرکانس خروجی مجاز خطای خروجی انکدر AL 0 18
در ارتباطات سریال RS232/RS485 خطایی رخ داده است. خطای ارتباطات سریال AL 0 19
در ارتباطات سریال RS232/RS485 از زمان تنظیم شده خارج شده است. خارج شدن از محدوده زمانی ارتباطات سریال AL 0 20
رزرو رزرو AL 0 21
کم بودن یک فاز در قسمت تغذیه ورودی کم بودن فاز تغذیه ورودی AL 0 22
اخطار آستانه الوورد موتور و درایو. این آلارم پیش از آلارم ALM06 نمایان می شود. زمانی که موتور به مقدار پارامتر P1-56 رسید، یک اخطار به درایو ارسال می شود. پس از نمایان شدن اخطار توسط درایو سیگنال خروجی OLWفعال می شده و پیام خطا هم برای نمایشگر نمایان می شود. خطای آستانه داورلود AL 0 23
میدان مغناطیسی سیگنال U,V,W باعث ایجاد خطا در انکدر شده است. خطای میدان مغناطیسی انکدر AL 0 24
خطا در حافظه داخلی انکدر به وجود آمده و در شمارنده داخلی یک خطا آشکار شده است. خطای انکدر داخلی AL 0 25
برای سه بار، یک خطا داده انکدر آشکار شده است . خطای داده انکدر AL 0 26
در مقدار تنظیمی انکدر یک خطا رخ داده است. خطای داخلی موتور AL 0 27
در سیگنال های U.V.W انکدر خطا وجود دارد. خطای داخلی موتور AL 0 28
در آدرس داخلی انکدر خطا وجود دارد. خطای داخلی موتور AL 0 29
فعال شدن این آلارم زمانی است که؛ حفاظت موتور هنگام رسیدن به دوره زمانی تنظیم شده توسط p1-58 خطای حفاظت موتور AL 0 30
تنظیمات سرو موتور خطای سیم بندی U,V,W,GND AL 0 31
تنظیمات سرو موتور خطای دمای موتور AL 0 35
تنظیمات سرو موتور خطای بیش از حد خروجی انکدر AL 0 48
تنظیمات سرو موتور خطای دمای موتور AL 0 67
تنظیمات سرو موتور آپگرد کردن سفت افزار DSP AL 0 99
مکانیسم سرو موتور AC
سروو موتور AC دارای ساختاری است که سیم پیچهای سه فاز را در استاتور، آهنرباهای دائمی را در روتور و زاویهیاب را در قسمت قرقره مقابل شفت نگه میدارد. این آشکارساز نقش مهمی در سروو موتور AC دارد. به عنوان یک موتور همزمان، برای درایو معمولی سرو موتور AC ضروری است که قطبهای مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنرباهای دائمی در روتور را دقیقاً بشناسد. آشکارساز اطلاعات قطبهای مغناطیسی را میخواند و به کنترل کننده تقویت کننده ارسال میکند. با این کار، جریان الکتریکی از سیم پیچهای سه فاز به درستی جریان مییابد و موتور گشتاور را طبق دستور تولید میکند.
علاوه بر این، آشکارساز اطلاعات زاویه را به منظور کنترل سرعت چرخش و زاویه چرخش روتور ارائه میدهد. هرچه اطلاعات زاویه دقیقتر و دقیقتر باشد، کنترل سرعت و مکان دقیقتر میشود. سروو موتور فعلی یاسکاوا (سری Σ-۷) دارای وضوح ۲۴ بیت با عملکرد رمزگذار به عنوان یک آشکارساز است، به طوری که میتواند حتی یک دقیقه زاویه شانزده میلیونیوم ۳۶۰ درجه را در محیط تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر میخواهید آن را با محیط تقریبی مقایسه کنید. با قطر ۶۰۰۰ متر، میتواند تشخیص دهد که اجسام فقط ۲ سانتی متر حرکت میکنند.
ساختار
از منطقه اتوماسیون کارخانه تا طیف وسیعی از صنایع طیف گستردهای از برنامههای کاربردی سروو موتور AC وجود دارد. این کار در زمینه اتوماسیون کارخانه مانند تجهیزات تولید نیمه هادی و کریستال مایع، دستگاه نصب قطعات الکترونیکی، ماشین آلات، ماشین آلات نساجی، ماشین آلات بستهبندی، تجهیزات تولید پنل خورشیدی و ربات صنعتی آغاز شد و به تجهیزات پزشکی، ماشین سرگرمی و درب اتوماتیک در سکوهای ایستگاههای قطار نصب شده است. به عنوان مثال، تجهیزات تولید LED از چند سروو موتور AC با اندازه کوچک و با کارایی بالا استفاده میکند، زیرا نیاز به بهره وری و دقت بالا در موقعیتیابی دارد. انتظار میرود تجهیزات روشنایی LED به سرعت افزایش یابد و سرو موتورهای AC در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.
🔶هنگامی که سرو موتور در حالت کنترل موقعیت است، میتوان آن را به دو روش کنترل کرد:
✔️کنترل دیجیتال با ارسال قطار نبض مربع
✔️کنترل آنالوگ با ارسال ولتاژ خطی (۰-۱۰ ولت)
حالتی که در آن سروو را با ولتاژ کنترل میکنیم حالت کنترل ولتاژ یا V-Command و حالتی که در آن سروو موتور را به صورت پالس کنترل میکنیم حالت کنترل پالس یا P-Command نامیده میشود. در حالت کنترل ولتاژ سرو موتور، سیستم کنترل موقعیت به عنوان مثال زیمنس ۸۰۲C یا ماژولهای کنترل موقعیت آنالون Omron) خروجی آنالوگ (معمولاً -۱۰V -۱۰V را به سروو و برای بازخورد از رمزگذار بازخورد سروو موتور ارسال میکند.
توجه به این نکته ضروری است که سروو درایو برای انجام عملیات کنترل موقعیت باید روی حالت سرعت یا حالت گشتاور تنظیم شود. به طور معمول، همه سرورهایی که دارای حالت کنترل سرعت یا گشتاور هستند میتوانند P-Command را کنترل کنند.در حالت کنترل دیجیتال یا کنترل پالس، یک قطار پالس مربعی به سروو درایو ارسال میشود و نیازی به دریافت بازخورد نیست و دریافت بازخورد از سروو درایو میتواند اختیاری باشد. ما این قطار پالس مربعی را که از طریق کنترل کننده موقعیت به راننده تحویل داده میشود از دو منظر مختلف بررسی میکنیم:
✔️طبقهبندی سخت افزار: سطح ولتاژ
✔️طبقهبندی نرم افزار: فرمت ارسال پالس به سروو درایو
طبقهبندی سخت افزار
✔️سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت
✔️سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۲۴ ولت
ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت
سطح ولتاژ ورودی پالس در سروو درایو ۵ ولت است، اما سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده موقعیت ۵ ولت یا ۲۴ ولت است. هنگامی که سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت باشد، این خروجی مستقیماً به ورودی پالس درایو سروو متصل میشود. ، نحوه اتصال خروجی کنترلر به ورودی سروو درایو مشابه تصویر زیر است. نمونههایی از این نوع سیم کشی سخت افزاری، مانند اتصال خروجی کارت حرکت سری ADT-8840 یا ADTECH ADT-8948.
سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۲۴ولت
در صورتی که خروجی کنترل کننده یک ترانزیستور با سطح ولتاژ ۲۴ ولت باشد (به عنوان مثال، PLC PLC PLC سری DVP-28SV11T یا PLC سری Fatek 60MCT یا PLC سری Siemens S7200-CPU226XP) در این حالت سطح ولتاژ ۲۴ ولت را تبدیل کنید (در کنترل کننده) تا ۵ ولتاژ ولتاژ (در سروو درایو) یک مقاومت (بین ۱K اهم تا ۲.۲ کیلو اهم بسته به سازنده و مشخصات سروو درایو) به مسیر خروجی از کنترلر به سروو هدایت میشود. درایو، در برخی از سرورهای موجود در بازار برای تسهیل در اتصالات مهار سیم کشی درایو سروو، سازنده این مقاومت (مقاومت کاهش ولتاژ) را به صورت داخلی در سروو درایو (مانند سروو درایوهای ASDA-A2 یا ASDA-B2 Delta) نصب میکند.
به طور معمول، در حالت راننده خط، فرکانس بالاتری نسبت به حالت جمع کننده باز داریم و جداسازی سیستم درایور خط یکی از بزرگترین مزایای آن است.
نحوه پاک کردن خطاها در تنظیمات سرو موتور
نحوه پاک کردن خطا | نام خطا | کد خطا |
---|---|---|
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | جریان بالا | AL 00 1 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | ولتاژ بالا | AL 00 2 |
این خطا به شکل اتوماتیک پس از برگشت سطح ولتاژ، در رنج معین درایو حذف میشود. | ولتاژ پایین | AL 00 3 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود. | خطای موتور | AL 00 4 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای ولتاژ برگشتی | AL 00 5 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | اورلود | AL 00 6 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | سرعت بالا | AL 00 7 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | ناهنجار و غیر عادی بودن فرمان کنترل پالس | AL 00 8 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای بیش از اندازه | AL 00 9 |
این پیام خطا نمی تواند پاک شود! تنظیمات سرو موتور | رزرو | AL 00 10 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود. | خطای انکدر (خطا در آشکار نمودن موقعیت) | AL 00 11 |
این خطا پس از سیم بندی کانکتور CN1 مربوط به سیگنال های I/O به شکل اتوماتیک حذف می شود. | خطای میزان سازی | AL 00 12 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد. | امرجنسی استپ فعال شده است | AL 00 13 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد. | خطای چپگرد | AL 00 14 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد. | خطای راستگرد | AL 00 15 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای دمای IGBT | AL 00 16 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای حافظه | AL 00 17 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. تنظیمات سرو موتور | خارج شدن از زمان ارتباطات سریال | AL 00 18 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. خطای مذکور همزمان با نرمال شدن شبکه به شکل اتوماتیک حذف می شود. | خطای سریال | AL 00 19 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خارج شدن از محدوده زمانی ارتباطات سریال | AL 00 20 |
این پیغام خطا قابلیت پاک شدن ندارد. | رزرو | AL 00 21 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. پیغام خطای مذکور پس از برطرف شدن مشکل کم بودن فاز ورودی، به شکل اتوماتیک پاک می شود. | کم بودن فاز تغذیه ورودی | AL 00 22 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | اخطار آستانه اورلود | AL 00 23 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای میدان مغناطیسی انکدر | AL 00 24 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای انکدر داخلی | AL 00 25 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای داده انکدر | AL 00 26 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای داخلی موتور | AL 00 27 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود | خطای داخلی موتور | AL 00 28 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای داخلی موتور | AL 00 29 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای حفاظت موتور | AL 00 30 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای سیم بندی U,V,W,GND | AL 00 31 |
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود. | خطای دمای موتور | AL 00 35 |
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. | خطای بیش از حد خروجی انکدر | AL 00 48 |
این پیام خطا پس از نرمال شدن دمای درایو RESTART رفع خواهد شد. | اخطار دمای موتور | AL 00 67 |
این پیام خطا پس از تنظیم پارامتر P2-08 برابر 30 برای بار اول، می تواند پاک شده و پس از تنظیم شدن پارامتر P2-08 برابر 28 برای مرحله ی بعد خطا درایو ریست می شود | آپگرد کردن سفت افزار DSP | AL 00 99 |
طبقهبندی نرم افزار
در طبقهبندی نرم افزاری برای کنترل موقعیت دیجیتالی سروو موتور، ۳ حالت مختلف پالس خروجی به شرح زیر وجود دارد:
✔️یک پالس/یک ورودی(PULSE/DIR)
✔️یک پالس/دو ورودی(CW/CCW)
✔️دوپالس/دو ووردی(A/B Phase)
معمولاً اکثر سروو درایوهای استاندارد موجود در بازار از هر سه حالت پشتیبانی میکنند. همچنین، در کنترل کنندههای موقعیت، این ویژگی را میتوان به عنوان نرمافزار تنظیم کرد.
یک پالس ورودی یا (PULSE / DIR)
در این حالت، خروجی کنترلر از نوع پالس است و خروجی دیگری به نام Dir (به اختصار Direction) برای تنظیم جهت سرو موتور مورد استفاده قرار میگیرد، به عنوان مثال، وقتی سرو موتور در جهت عقربههای ساعت حرکت میکند، ورودی Dir آن باید 0 و وقتی چپ دست کار میکند، ورودی Dir 1 است.
یک پالس ورودی دوگانه (CW / CCW)
در این حالت، دو ورودی پالس به سروو درایو اعمال میشود. اگر یک پالس به ورودی PULSE اعمال کنیم، سروو در جهت عقربههای ساعت حرکت میکند، و اگر یک پالس به ورودی Dir وارد کنیم، موتور سرو به سمت چپ کار میکند، نکته مهم این است که در هر یک پالس به یکی از ورودیهای سروو درایو اعمال میشود.
دوپالس/دو ووردی (A/B Phase)
در این حالت، ما همیشه و همزمان پالسهایی با اختلاف فاز ۹۰ درجه را روی ورودیهای PULSE و DIR اعمال میکنیم (یک مثال خوب از پالس ژنراتور، رمزگذارهای نوری A / B Phase هستند). اگر اولویت با فاز B باشد، سروو موتور چپ حرکت میکند. هر یک از این حالتهای نرم افزاری مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نوع کنترل کننده مورد استفاده، در برنامههای مختلف متفاوت است.
آموزش سرو دلتا برای کار با صفحه کلید
سوئیچ شارژ: چراغ روشن نشان دهنده اتصال برق به درایو سروو یا شارژ باقی مانده در اجزای داخلی قدرت درایو است. وقتی LED روشن است به هیچ گونه اتصالی برقی دست نزنید.
کلیدLED Display: نمایشگر ۵ رقمی LED سون سگمنت: وضعیت سروو، تنظیمات پارامتر یا زنگ هشدار را نمایش میدهد.
کلیدShift Key: برای تغییر در گروه پارامترها وبرای جابجایی مکان نما به سمت چپ
کلید Up Key: برای اضافه کردن مقادیر بر روی نمایشگر از این کلید استفاده می شود
کلید Down Key: برای کم کردن مقادیر بر روی نمایشگر از این کلید استفاده می شود.
کلید Set Key: بعد از تنظیمات برای ذخیره اطلاعات و مقادیر از این کلید استفاده می شود.
دلایل خطا و رفع عیب در تنظیمات سرو موتور
علت خطا | نحوه چک کردن عیب | نحوه رفع عیب |
---|---|---|
اتصال کوتاه در خروجی های (U,V,W) | 1. چک کردن سیم بندی اتصالات بین موتور و درایو 2. چک کردن نبود اتصال کوتاه در سیم یا کابل قدرت موتور | اتصال کوتاه را چک کرده و از کنتاکتور میان درایو و موتور استفاده نکنید. غیر از این مورد، تیغه های کنتاکتور را تعمیر و یا تعویض کنید. |
در سیم بندی موتور خطا وجود دارد. | چک کردن درستی اتصال سیم بندی بین موتور و درایو و صحیح بودن ترتیب رنگ و ترمینال متصل شده. تنظیمات سرو موتور | برای سیم بندی درایو و موتور از دستورالعمل استفاده کنید |
خطای تنظیمات پارامترها | چک کردن تجاوز کردن مقدار تنظیمات از مقدار مجاز یا که خیر | بازگردانیدن تنظیمات به نظیمات پیش فرض کارخانه و ریست کردن پارامترهای ضریب تقویت و تنظیم مجدد |
خطای تنظیمات پالس کنترل | چک کردن ورودی فرمان کنترل که ناپایدار نباشد ( عدم نوسان و تغییر زیاد ) | 1. اطمینان پیدا کنید که فرکانس فرمان ورودی ثابت باشد. 2. فعال کردن تابع فیلتر. تنظیمات سرو موتور |
نادرست بودن تغذیه ورودی . تنظیمات سرو موتور | چک کردن ولتمتر استفاده شده در درایو به این صورت که ولتاژ ورودی در محدوده معین ولتاژ کاری درایو باشد. | صحیح بودن ورودی استفاده و پایدار بودن ولتاژ |
آسیب دیدن سخت افزار درایو تنظیمات سروو موتور | احتمال آسیب دیدن سخت افزار ولتمتر درایو _ اندازه گیری کردن ولتاژ ورودی به کمک ولتمتر خارجی | گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا |
ولتاژ مدار اصلی کمتر از حداقل مقدار تعیین شده باشد. | چک کردن سیم بندی مدار اصلی ورودی و مطمئن شدن از صحیح ودن ولتاژ ورودی | مورد تایید نبودن سیم بندی ولتاژ. نیاز به سیم بندی درست ورودی |
آسیب دیدن سخت افزار درایو | آسی دیدن سخت افزار ولتمتر پس از استفاده کاربر از آن _ به کمک ولتمتر، ولتاژ شبکه را با ولتاژ مجاز مقایسه نمایید. | گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا |
آسیب دیدن انکدر . | چک کردن انکدر که آسیبی ندیده باشد. | تعمیر کردن انکدر و تغییر دادن جای موتور |
شل بودن انکدر | چک کردن کانکتور انکدر | نصب مجدد موتور و اتصال |
نادرست بودن نوع موتور مورد استفاده . | چک کردن جفت بودن موتور و درایو از لحاظ توان مجاز | تعویض کردن موتور |
متصل نبودن مقاومت Regenerative | چک کردن سیم بندی و اتصالات مقاومت احیا کننده | متصل کردن مجدد مقاومت احیا کننده به درایو |
غیر فعال بودن ترانزیستور مقاومت احیا کننده | چک کردن اتصال کوتاه شدن ترانزیستور مربوط به مقاومت احیا کننده | گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا |
وجود خطا در تنظیمات پارامتر | چک و تایید کردن تنظیمات پارامتر و مشخصات مقاومت | ریست کردن پارامتر و تنظیم مجدد صحیح پارامتر |
آسیب دیدن سخت افزار درایو | گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت یاسکاوا. | - |
بیش از حد کجاز بودن بار درایو. | چک کردن Overlod کردن درایو. تنظیمات سرو موتور | زیاد کردن ظرفیت موتور یا بار کم شود. |
نادرست بودن تنظیم پارامتر. | چک کردن وجود لرزش در سیستم مکانیکی دستگاه | تنظیم کردن مقدار ضریب کنترل مدار |
خطا در سیم بندی درایو و انکدر تنظیمات سرو موتور | چک کردن انکدر و سیم بندی u,v.w | اطمینان پیدا کنید که تمامی سیم بندی درست باشد. |
زیاد بودن فرمان سرعت ورودی. نوسان وتغییر زیاد وجود دارد. | نوسان در سیگنال ورودی آشکار شده توسط آشکار ساز سیگنال. تنظیمات سرو موتور | اطمینان پیدا کنید فرکانس فرمان ورودی ثابت باشد وتابع فیلتر (p1-06,p1-07,p1-08 ) را نیز فعال کنید. |
ناقص بودن تنظیمات پارامتر Overspeed | چک کردن مقدار تنظیمی پارامتر over speed که خیلی پایین | تنظیمات پارامتر Overspeed را (p2- 34 ) به شکل صحیحی انجام شود. |
خطا در سیم بندی موتور | چک کردن انکدر و سیم بندی u,v.w | اطمینان پیدا کنید که تمامی سیم بندی درست باشد. |
آسیب دیدن انکدر از سوی موتور. | گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت یاسکاوا. | |
بالاتر بودن فرکانس فرمان پالس از فرکانس ورودی مجاز. | استفاده کردن از آشکار ساز فرکانس پالس جهت اندازه گیری فرکانس ورودی. تنظیمات سرو موتور | تنظیم کردن فرکانس پالس ورودی؛ به درستی |
خطا در تنظیم پارامتر | زمانی که موتور در حال کار است، چک کنید که حداکثر خطای تنظیم پارامتر موقعیت و مقدار خطای موقعیت، رعایت شده باشد. | مقدار تنظیمی پارامتر p2-35 را افزایش دهید |
خیلی کم بودن مقدار ضریب تقویت | چک کردن مناسب بودن مقدار ضریب تقویت | تنظیم بودن صحیح مقدار ضریب تقویت |
وجود داشتن یک اورلود | چک کردن شرایط اولود | کاهش دادن بار اعمال شده خارجی به سرور یا ظرفیت موتور را دوباره تخمین زده و محاسبه کنید. |
خطای سیم بندی انکدر | چک کردن صحیح بودن سیم بندی | از سیم بندی به شکل صحیح مطمئن شوید. |
شل بودن انکدر | آزمایش کردن اطلاعات انکدر | نصب دوباره موتور |
معیوب بودن سیم بندی انکدر. | چک کردن محکم بودن همه اتصالات. تنظیمات سرو موتور | مجدد انجام دادن سیم بندی |
آسیب دیدن انکدر | چک کردن معیوب شدن یا نشدن انکدر | تعویض نمودن موتور |
تجاوز کردن مقدار نظیمات سخت افزار مدار الکتریکی از ماکزیمم مقدار تنظیمی مجاز. تنظیمات سرو موتور | 1. قطع کردن سیم بندی کانکتور CN . اجرا نمودن تنظیمات سخت افزار مدار الکتریکی ضریب تقویت (نخست پارامتر P2-08 برابر 20 تنظیم کرده و بعد مقدارتنظیمی پارامتر P4-10 را برابر 5 تنظیم کنید. تنظیمات سرو موتور | اگر پس از تنظیم مدار الکتریکی، عیب ضریب تقویت طرف نشد با یاسکاوا تماس بگیرید. |
فعال شدن امر جنسی استپ | چک کردن نحوهن یا خاموش بودن امر جنسی | فعال شدن سوئیچ امر جنسی استپ |
عمل کردن فرمان محدود کردن حرکت به چپ | چک کردن نحوهن یا خاموش بودن سوئیچ چیگرد | فعال شدن سوئیچ محدود کننده چیگرد |
پایدار نبودن سرو سیستم | کنترل مقدار تنطیمی پارامتر اینرسی بار | اصلاح تنظیم پرامتر و تخمین زدن مجدد ظرفیت موتور . تنظیمات سرو موتور |
سوئیچ محدود کننده حرکت به راست عمل کرده است | چک کنید که آیا سوئیچ راستگرد on یا of است | سوئیچ محدود کننده راستگرد فعال شده است |
سرو سیستم پایدار نیست تنظیمات سروو موتور | مقدار تنطیمی پارامتر کنترل واینرسی بار را چک کنید. | تنظیم پرامتر را اصلاح و ظرفیت موتور را مجددا تخمین بزنید. |
بیشر شدن بار درایو از حد مجاز در مقایسه با عملکرد عادی | چک کنید جریان خیلی زیاد | افزایش دادن ظرفیت موتور یا کاهش دادن بار |
به وجود آمدن اتصال کوتاه در خروجی سرو درایو. | چک کردن سیم بندی ورودی درایو | مطمئن شدن از درست بودن همه سیم بندی ها |
در هنگام نوشتن اطلاعات داخل EE-PROM خطای پارامتر داده، رخ می دهد. تنظیمات سرو موتور | آزمایش تنظیم پارامتر: جهت تنظیم آزمایش پارامترها به این صورت عمل کنید. دکمه SHIFT را برروی کی پد درایو فشار داده و برای آزمایش پارامتر LED روی نمایشگر نشان داده می شود. 2- اگر روی نمایشگر E320A با فرمت هگزادسیمال نمایان شد، نمایشگر پارامتر P2-10 را بررسی کنید .3- اگر بر روی نمایشگر E3610 با فرمت هگزاد سیمال نشان داده شد، نمایش گرپرامتر P6-16 میباشد. در این مرحله بایستی تنظیمات پارامتر P6-16 را بررسی کنید. | اگر زمان وصل تنظیمات درایو، این خطا اتفاق افتاد. نمایانگر این است که مقدار تنظیمی پارامترها از دامنه تغییرات مشخص، تجاوز کرده پس ابتدا مقدار تنظیمات پارامترها را بررسی کرده و بار دیگر تنظیم نمایید. سپس درایو را ریست نمایید2. اگر این خطا در وقت عملکرد نرمال درایو، اتفاق افتاد، بیانگر این است که در هنگام نوشتن داده در درون EE-PROM خطا اتفاق افتاده است. جهت پاک کردن این خطای ورودی دیجیتال ARST را برای پاک کردن خطا فعال کنید. |
خطا در مقدار تنظیمی پارامترها | دکمه SHIFT را بر روی کی پد فشار داده و بررسی نمایید که E100X بر روی نمایشگر LED نشان داده می شود یا که خیر. | اگر هنگام ریست کردن تنظیمات پارامترها، این خطا اتفاق افتاد، نشان دهنده این است که نوع شروع درایو به درستی و صحیح تنظیم نشده است. نوع ضریب تقویت درایو را صحیح و درست تنظیم کنید. |
آسیب دیدن داده در EE-PROM | دکمه SHIFT را بر روی کی پد فشار داده و بررسی نمایید که E100X بر روی نمایشگر LED نشان داده می شود یا که خیر. | اگر در زمان وصل تغذیه درایو این خطا اتفاق افتاد، نمایانگر این است که EE-PROM صدمه دیده ویا داده در EE-PROM وجود ندارد. |
خظا در انکدر یا سیم بندی آن | چک کنید که آیا خطای ثبت شده درپارامترها (p4-00 ~p4-05 ) بر روی پد، با کد خطای AL026 .AL025,AL024 ,AL11 مطابق است یا که خیر. | عملیات شرح داده شده را در توضیحات AL011 ,AL026,AL025,AL024 انجام دهید. |
احتمال دارد فرکانس خروجی برای خروجی پالس از محدوده مقدار تنظیمی تجاوز بکند. | شرایط زیر را چک کنید که آیا رخ داده یا خیر: 1. بالاتر از سرعت تنظیم شده، سرعت موتور توسط پارامتر P1-76 است: 10-2 *19.8< Motor speed *p1-46*4 60 | مقدار پارامترهای p1-46 وp1-76 را به درستی تنظیم کنید. 1. اطمینان پیدا کنید که سرعت موتور از مقدار تنظیمی پارامتر p1-76 باشد. 10-2 *19.8< Motor speed *p1-46*4 60 |
ناقص بودن تنظیمات پارامتر های شبکه | چک کردن تنظیمات پارامترهای شبکه | تنظیم کردن صحیح پارامترها |
نادرست بودن عدد ID شبکه | ID شبکه را چک کنید | تنظیم کردن درست ID شبکه |
نادرست بودن مقدار ارتباط | چک کردن مقدار ارتباط | مقدار ارتباط را به درستی و صحیح تنظیم نمایید. |
نادرست بودن مقدار پارامتر Tme out | چک کردن تنظیم پارامتر time out | تنظیم کردن پارامتر p3-07 به درستی |
طولانی شدن زمان دریافت اطلاعات از شبکه | چک کردن شل یا بریده شدن اتصلات کابل ارتباطات شبکه یا کابل | محکم کردن اتصال کابل ارتباطات (شبکه) را و اطمینان از این که کابل ارتباطات آسیب ندیده باشد و اطمینان از درست بودن سیم بندی. |
خطا در یک فاز : مدل و نوع سه فاز | چک کردن کابل تغذیه و اتصالات R,S,T ، همچنین چک کردن شل یا آسیب دیدن اتصلات کابل تغذیه یا یک فاز در تغذیه ورودی. | سه فاز تغذیه به درستی متصل باشد و اگر این خطا برطرف نشد (این عیب را به فروشنده یا شرکت دلتا گزارش بدهید) |
در آستانه اولود بودن درایو | چک کردن شرایط بار موتور و درایو چک کردن مقدار تنظیمات P1-56 چک کردن کم نبودن مقدار تنظیمات P1-56 | به آموزش ALE06 مراجعه کنید. مقدار تنظیمی پارامترP1-56 را افزایش داده و یا مقدار تنظیمی پارامتر P1-56 را برابر 100 بالاتر تنظیم کنید. |
بر روی سیگنال انکدر؛ خطای میدان مغناطیسی U,V,W | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
وجود داشتن خطا در حافظه داخلی انکدر. وجود یک خطا در شمارنده | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
رخ دادن 3 بار خطای داده انکدر. | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
خطا در تنظیم انکدر | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
خطا در سیگنال های U,V,W در انکدر. | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
رخ دادن خطا در آدرس داخلی انکدر. | چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد. | هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید. |
بعد از یک دوره زمانی تنظیم شده توسط پارامتر P1-58 اکنون زمان مقدار تنظیمی پارامتر P1-57 رسیده است. | چک کردن فعال بودن P1-57 چک کردن کم بودن مقدار تنظیمی P1-57 وp1-58 | مقدار تنظیمی پارامترهای p1-57 را با به درستی تنظیم نمایید چرا که تنظیم خیلی زیاد این پارامتر، ممکن است اجازه عملکرد تابع حفاظت موتور را ندهد. |
خطا در سیم بندی اتصلات u,v,w (برای خروجی موتور) و GND (برای ارت) | چک کردن صحیح بودن سیم بندی اتصالات U,V,W | سیم بندی را همانطور که ذکر کردیم مرحله به مرحله انجام دهید و از اتصال سیم ارت به درایو و موتور مطمئن باشید. |
شل بودن اتصال زمین و عدم هدایت درست جریان. | چک کردن شل بودن سیم بندی ارت و اطمینان از این که هدایت جریان در سیم ارت به درستی انجام می گیرد. | - |
وجود دمای کاری موتور بیشتر از 105 درجه سانتی گراد یا 221 درجه فازنهایت | چک کردن دمای بالای محیط اطراف سردرایو | کاهش دادن دمای محیط اطراف درایو |
خطا در انکدر یا سیم بندی آن | چک کنید که آیا خطا های موجود و ثبت شده در پارامترهای (p4-00~p4-05 ) روی کی پد با کد خطای AL025,AL026,AL011,AL024 مطابقت دارد یا خیر. | فرآیند رفع عیب را همانند توضیحات AL025,AL026,AL011,AL024 انجام دهید. |
احتمال تجاوز فرکانس خروجی برای خروجی پالس از محدوده مقدار تنظیمی | بررسی نمایید که آیا شرایط ذیل رخ داده یا خیر: 1.سرعت موتور بالاتر از سرعت تنظیم شده توسط پارامتر P1-76 باشد. 2- 10- *19.8< Motor speed *p1-46*4 60 | مقدار پارامترهای P1-46 و P1-76 را به درستی تنظیم کنید. 1. اطمینان حاصل کنید که سرعت موتور کمتر از مقدار تنظیمی پارامتر P1-76 باشد. 2- 10- *19.8< Motor speed *p1-46*4 60 |
وجود دمای کاری موتور بیشتر از 85 درجه سانتی گراد یا 185 درجه فازنهایت | چک کردن دمای بالای محیط اطراف سردرایو | کاهش دادن دمای محیط اطراف درایو |
بعدم ریست شدن پس از آپگرد کردن سخت افزار EE-PROM | بررسی نمایید که آیا پس از آپگرد کردن سخت افزار EE-PROM ریست میشود یا خیر. | ابتدا مقدار پارامتر P2-08 را برابر 30 تنظیم کرده و در مرحله بعد، برابر 28 تنظیم کنید. حالا درایو را ریستارت نمایید. |
📝آیا شما هم با این خطاها رو به رو شده اید؟ لطفا نظرات خودتون را با ما به اشتراک بزارید.👇👇