یاسکاوا الکتریک | نمایندگی یاسکاوا (Yaskawa) و Omron در ایران

تنظیمات سرو موتور یاسکاوا

تنظیمات سرو موتور یاسکاوا
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

در این مقاله درباره تنظیمات سرو موتور یاسکاوا گفته خواهد شد.


به دلیل داشتن کاربردهای منظم سرو موتورها، بایستی کاربرد مورد نظر را مشخص کرده و پارامترها را نیز تنظیم نمود. بدین معنی که اعداد تعیین شده را در ریجسترهای درون درایو قرار داد تا مود کاری مشخص شود. مود کاری که ذکر شد منظور از آن قابلیت کنترل فیدبک سرو است که سرو موتورها قابلیت خود کنترلی را در ۳ مد: گشتاور، سرعت و موقعیت دارند.

سرو موتور یاسکاوا همزمان با قابلیت این سه مود کاری، توانایی و قابلیت عملکرد تلفیقی از این سه تا را نیز دارد. سرو موتورهای نوع A2 دلتا، برای تغییر پارامترهای درایو، کلیدهای تعبیه شده‌ای دارند. جهت تغییر پارامترها بایستی از KEYPAD بروی درایو بهره برد.

 

جدول پیام خطاها در تنظیمات سرو موتور

شرح خطاعنوان خطا نمایان شدن خطا
جریان، بیشتر از 1.5 برابر مقدار ماکزیمم جریان موتور قرار دارد.جریان بالاAL 00  1
ولتاژ مدار اصلی بیشتر از ماکزیمم سطح مجاز می باشد.ولتاژ بالاAL 00 2
ولتاژ مدار اصلی بیشتر از ماکزیمم سطح مجاز می باشد.ولتاژ بالاAL 00 2
ولتاژ مدار اصلی پایین تر از مینیمم سطح مجاز می باشد.ولتاژ پایینAL 00  3
برای مدل های سه فاز، در حالت: عدم منطبق شدن زاویه سه فازخطای موتورAL 00  4
ولتاژ برگشتی تهیه شده توسط موتور وجود داردخطای ولتاژ برگشتیAL 00  5
درایو و موتور تحت فشار بار زیاد هستنداورلودAL 00  6
با سرعتی بالاتر از سرعت نرمال، موتور کار کرده استسرعت بالاAL 00  7
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.ناهنجار و غیر عادی بودن فرمان کنترل پالسAL  00 8
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خطای بیش از اندازهAL  00 9
این پیام خطا نمی تواند پاک شود! تنظیمات سرو موتوررزروAL  00 10
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود.خطای انکدر(خطا در آشکار نمودن موقعیت)AL  00 11
این خطا پس از سیم بندی کانکتور CN1 مربوط به سیگنال‌های I/O به شکل اتوماتیک حذف می شود.خطای میزان سازیAL  00 12
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.  توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد.امرجنسی استپ فعال شده است.AL  00 13
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد.خطای چپگردAL  00 14
فعال شدن میکروسوئیچ محدود کردن حرکت در سوی چیگرد موتورخطای میکروسوئیچ چیگردAL 0 14
فعال شدن میکروسوئیچ محدود کردن حرکت در سوی راست گرد موتورخطای میکروسوئیچ راستگردAL 0 15
بالا رفتن دمایIGBTخطای دمای IGBTAL 0 16
خطا در نوشتن و خواندن حافظه EE-PROM اتفاق افتاده است.خطای حافظه AL 0 17
تجاوز خروجی انکدراز فرکانس خروجی مجازخطای خروجی انکدرAL 0 18
در ارتباطات سریال RS232/RS485 خطایی رخ داده است.خطای ارتباطات سریالAL 0 19
در ارتباطات سریال RS232/RS485 از زمان تنظیم شده خارج شده است.خارج شدن از محدوده زمانی ارتباطات سریالAL 0 20
رزرورزروAL 0 21
کم بودن یک فاز در قسمت تغذیه ورودیکم بودن فاز تغذیه ورودیAL 0 22
اخطار آستانه الوورد موتور و درایو. این آلارم پیش از آلارم ALM06 نمایان می شود. زمانی که موتور به مقدار پارامتر P1-56 رسید، یک اخطار به درایو ارسال می شود. پس از نمایان شدن اخطار توسط درایو سیگنال خروجی OLWفعال می شده و پیام خطا هم برای نمایشگر نمایان می شود.خطای آستانه داورلودAL 0 23
میدان مغناطیسی سیگنال U,V,W باعث ایجاد خطا در انکدر شده است.خطای میدان مغناطیسی انکدر AL 0 24
خطا در حافظه داخلی انکدر به وجود آمده و در شمارنده داخلی یک خطا آشکار شده است.خطای انکدر داخلیAL 0 25
برای سه بار، یک خطا داده انکدر آشکار شده است . خطای داده انکدرAL 0 26
در مقدار تنظیمی انکدر یک خطا رخ داده است.خطای داخلی موتورAL 0 27
در سیگنال های U.V.W انکدر خطا وجود دارد.خطای داخلی موتورAL 0 28
در آدرس داخلی انکدر خطا وجود دارد.خطای داخلی موتورAL 0 29
فعال شدن این آلارم زمانی است که؛ حفاظت موتور هنگام رسیدن به دوره زمانی تنظیم شده توسط p1-58خطای حفاظت موتورAL 0 30
تنظیمات سرو موتورخطای سیم بندی U,V,W,GNDAL 0 31
تنظیمات سرو موتورخطای دمای موتورAL 0 35
تنظیمات سرو موتورخطای بیش از حد خروجی انکدرAL 0 48
تنظیمات سرو موتورخطای دمای موتورAL 0 67
تنظیمات سرو موتورآپگرد کردن سفت افزار DSPAL 0 99

مکانیسم سرو موتور AC

سروو موتور AC دارای ساختاری است که سیم پیچ‌های سه فاز را در استاتور، آهنرباهای دائمی را در روتور و زاویه‌یاب را در قسمت قرقره مقابل شفت نگه می‌دارد. این آشکارساز نقش مهمی در سروو موتور AC دارد. به عنوان یک موتور همزمان، برای درایو معمولی سرو موتور AC ضروری است که قطب‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنرباهای دائمی در روتور را دقیقاً بشناسد. آشکارساز اطلاعات قطب‌های مغناطیسی را می‌خواند و به کنترل کننده تقویت کننده ارسال می‌کند. با این کار، جریان الکتریکی از سیم پیچ‌های سه فاز به درستی جریان می‌یابد و موتور گشتاور را طبق دستور تولید می‌کند.

علاوه بر این، آشکارساز اطلاعات زاویه را به منظور کنترل سرعت چرخش و زاویه چرخش روتور ارائه می‌دهد. هرچه اطلاعات زاویه دقیق‌تر و دقیق‌تر باشد، کنترل سرعت و مکان دقیق‌تر می‌شود. سروو موتور فعلی یاسکاوا (سری Σ-۷) دارای وضوح ۲۴ بیت با عملکرد رمزگذار به عنوان یک آشکارساز است، به طوری که می‌تواند حتی یک دقیقه زاویه شانزده میلیونیوم ۳۶۰ درجه را در محیط تشخیص دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آن را با محیط تقریبی مقایسه کنید. با قطر ۶۰۰۰ متر، می‌تواند تشخیص دهد که اجسام فقط ۲ سانتی متر حرکت می‌کنند.

ساختار

از منطقه اتوماسیون کارخانه تا طیف وسیعی از صنایع طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی سروو موتور AC وجود دارد. این کار در زمینه اتوماسیون کارخانه مانند تجهیزات تولید نیمه هادی و کریستال مایع، دستگاه نصب قطعات الکترونیکی، ماشین آلات، ماشین آلات نساجی، ماشین آلات بسته‌بندی، تجهیزات تولید پنل خورشیدی و ربات صنعتی آغاز شد و به تجهیزات پزشکی، ماشین سرگرمی و درب اتوماتیک در سکوهای ایستگاه‌های قطار نصب شده است. به عنوان مثال، تجهیزات تولید LED از چند سروو موتور AC با اندازه کوچک و با کارایی بالا استفاده می‌کند، زیرا نیاز به بهره وری و دقت بالا در موقعیت‌یابی دارد. انتظار می‌رود تجهیزات روشنایی LED به سرعت افزایش یابد و سرو موتورهای AC در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

🔶هنگامی که سرو موتور در حالت کنترل موقعیت است، می‌توان آن را به دو روش کنترل کرد:

✔️کنترل دیجیتال با ارسال قطار نبض مربع

✔️کنترل آنالوگ با ارسال ولتاژ خطی (۰-۱۰ ولت)

حالتی که در آن سروو را با ولتاژ کنترل می‌کنیم حالت کنترل ولتاژ یا V-Command و حالتی که در آن سروو موتور را به صورت پالس کنترل می‌کنیم حالت کنترل پالس یا P-Command نامیده می‌شود. در حالت کنترل ولتاژ سرو موتور، سیستم کنترل موقعیت به عنوان مثال زیمنس ۸۰۲C  یا ماژول‌های کنترل موقعیت آنالون Omron) خروجی آنالوگ (معمولاً -۱۰V -۱۰V را به سروو و برای بازخورد از رمزگذار بازخورد سروو موتور ارسال می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که سروو درایو برای انجام عملیات کنترل موقعیت باید روی حالت سرعت یا حالت گشتاور تنظیم شود. به طور معمول، همه سرورهایی که دارای حالت کنترل سرعت یا گشتاور هستند می‌توانند P-Command را کنترل کنند.در حالت کنترل دیجیتال یا کنترل پالس، یک قطار پالس مربعی به سروو درایو ارسال می‌شود و نیازی به دریافت بازخورد نیست و دریافت بازخورد از سروو درایو می‌تواند اختیاری باشد. ما این قطار پالس مربعی را که از طریق کنترل کننده موقعیت به راننده تحویل داده می‌شود از دو منظر مختلف بررسی می‌کنیم:

✔️طبقه‌بندی سخت افزار: سطح ولتاژ

✔️طبقه‌بندی نرم افزار: فرمت ارسال پالس به سروو درایو

طبقه‌بندی سخت افزار

✔️سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت

✔️سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۲۴ ولت

ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت

سطح ولتاژ ورودی پالس در سروو درایو ۵ ولت است، اما سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده موقعیت ۵ ولت یا ۲۴ ولت است. هنگامی که سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۵ ولت باشد، این خروجی مستقیماً به ورودی پالس درایو سروو متصل می‌شود. ، نحوه اتصال خروجی کنترلر به ورودی سروو درایو مشابه تصویر زیر است. نمونه‌هایی از این نوع سیم کشی سخت افزاری، مانند اتصال خروجی کارت حرکت سری ADT-8840 یا ADTECH ADT-8948.

سطح ولتاژ خروجی کنترل کننده ۲۴ولت

در صورتی که خروجی کنترل کننده یک ترانزیستور با سطح ولتاژ ۲۴ ولت باشد (به عنوان مثال، PLC PLC PLC سری DVP-28SV11T یا PLC سری Fatek 60MCT یا PLC سری Siemens   S7200-CPU226XP) در این حالت سطح ولتاژ ۲۴ ولت را تبدیل کنید (در کنترل کننده) تا ۵ ولتاژ ولتاژ (در سروو درایو) یک مقاومت (بین ۱K  اهم تا ۲.۲ کیلو اهم بسته به سازنده و مشخصات سروو درایو) به مسیر خروجی از کنترلر به سروو هدایت می‌شود. درایو، در برخی از سرورهای موجود در بازار برای تسهیل در اتصالات مهار سیم کشی درایو سروو، سازنده این مقاومت (مقاومت کاهش ولتاژ) را به صورت داخلی در سروو درایو (مانند سروو درایوهای ASDA-A2 یا ASDA-B2 Delta) نصب می‌کند.

به طور معمول، در حالت راننده خط، فرکانس بالاتری نسبت به حالت جمع کننده باز داریم و جداسازی سیستم درایور خط یکی از بزرگترین مزایای آن است.

 

نحوه پاک کردن خطاها در تنظیمات سرو موتور

نحوه پاک کردن خطا نام خطاکد خطا
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.جریان بالاAL 00 1
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.ولتاژ بالاAL 00 2
این خطا به شکل اتوماتیک پس از برگشت سطح ولتاژ، در رنج معین درایو حذف می‌شود.ولتاژ پایینAL 00 3
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود.خطای موتورAL 00 4
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خطای ولتاژ برگشتیAL 00 5
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.اورلودAL 00 6
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.سرعت بالاAL 00 7
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.ناهنجار و غیر عادی بودن فرمان کنترل پالسAL 00 8
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خطای بیش از اندازهAL 00 9
این پیام خطا نمی تواند پاک شود! تنظیمات سرو موتوررزروAL 00 10
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART شود.خطای انکدر (خطا در آشکار نمودن موقعیت)AL 00 11
این خطا پس از سیم بندی کانکتور CN1 مربوط به سیگنال های I/O به شکل اتوماتیک حذف می شود.خطای میزان سازیAL 00 12
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد.امرجنسی استپ فعال شده استAL 00 13
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد.خطای چپگردAL 00 14
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. توجه کنید که بایستی سیگنال ورودی OFF شده باشد.خطای راستگردAL 00 15
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. خطای دمای IGBTAL 00 16
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. خطای حافظهAL 00 17
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. تنظیمات سرو موتورخارج شدن از زمان ارتباطات سریالAL 00 18
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. خطای مذکور همزمان با نرمال شدن شبکه به شکل اتوماتیک حذف می شود.خطای سریالAL 00 19
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خارج شدن از محدوده زمانی ارتباطات سریالAL 00 20
این پیغام خطا قابلیت پاک شدن ندارد.رزروAL 00 21
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود. پیغام خطای مذکور پس از برطرف شدن مشکل کم بودن فاز ورودی، به شکل اتوماتیک پاک می شود.کم بودن فاز تغذیه ورودیAL 00 22
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.اخطار آستانه اورلودAL 00 23
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای میدان مغناطیسی انکدرAL 00 24
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای انکدر داخلیAL 00 25
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای داده انکدرAL 00 26
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای داخلی موتورAL 00 27
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود خطای داخلی موتورAL 00 28
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای داخلی موتورAL 00 29
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خطای حفاظت موتورAL 00 30
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای سیم بندی U,V,W,GNDAL 00 31
درایو بایستی با قطع و وصل نمودن تغذیه ورودی RESTART بشود.خطای دمای موتورAL 00 35
با ON شدن سیگنال ورودی ARST خطای رخ داده، پاک می شود یا درایو RESTART می شود.خطای بیش از حد خروجی انکدرAL 00 48
این پیام خطا پس از نرمال شدن دمای درایو RESTART رفع خواهد شد. اخطار دمای موتورAL 00 67
این پیام خطا پس از تنظیم پارامتر P2-08 برابر 30 برای بار اول، می تواند پاک شده و پس از تنظیم شدن پارامتر P2-08 برابر 28 برای مرحله ی بعد خطا درایو ریست می شود آپگرد کردن سفت افزار DSPAL 00 99

 

طبقه‌بندی نرم افزار

در طبقه‌بندی نرم افزاری برای کنترل موقعیت دیجیتالی سروو موتور، ۳ حالت مختلف پالس خروجی به شرح زیر وجود دارد:

✔️یک پالس/یک ورودی(PULSE/DIR)
✔️یک پالس/دو ورودی(CW/CCW)
✔️دوپالس/دو ووردی(A/B Phase)

معمولاً اکثر سروو درایوهای استاندارد موجود در بازار از هر سه حالت پشتیبانی می‌کنند. همچنین، در کنترل کننده‌های موقعیت، این ویژگی را می‌توان به عنوان نرم‌افزار تنظیم کرد.

 

یک پالس ورودی یا (PULSE / DIR)

در این حالت، خروجی کنترلر از نوع پالس است و خروجی دیگری به نام Dir (به اختصار Direction) برای تنظیم جهت سرو موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال، وقتی سرو موتور در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند، ورودی Dir آن باید 0 و وقتی چپ دست کار می‌کند، ورودی Dir 1 است.

یک پالس ورودی دوگانه (CW / CCW)

در این حالت، دو ورودی پالس به سروو درایو اعمال می‌شود. اگر یک پالس به ورودی PULSE اعمال کنیم، سروو در جهت عقربه‌های ساعت حرکت می‌کند، و اگر یک پالس به ورودی Dir وارد کنیم، موتور سرو به سمت چپ کار می‌کند، نکته مهم این است که در هر یک پالس به یکی از ورودی‌های سروو درایو اعمال می‌شود.

 دوپالس/دو ووردی (A/B Phase)

 در این حالت، ما همیشه و همزمان پالس‌هایی با اختلاف فاز ۹۰ درجه را روی ورودی‌های PULSE و DIR اعمال می‌کنیم (یک مثال خوب از پالس ژنراتور، رمزگذارهای نوری A / B Phase هستند). اگر اولویت با فاز B باشد، سروو موتور چپ حرکت می‌کند. هر یک از این حالت‌های نرم افزاری مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به نوع کنترل کننده مورد استفاده، در برنامه‌های مختلف متفاوت است.

آموزش سرو دلتا برای کار با صفحه کلید

سوئیچ شارژ: چراغ روشن نشان دهنده اتصال برق به درایو سروو یا شارژ باقی مانده در اجزای داخلی قدرت درایو است. وقتی LED روشن است به هیچ گونه اتصالی برقی دست نزنید.

کلیدLED Display: نمایشگر ۵ رقمی LED سون سگمنت: وضعیت سروو، تنظیمات پارامتر یا زنگ هشدار را نمایش می‌دهد.

کلیدShift Key: برای تغییر در گروه پارامترها وبرای جابجایی مکان نما به سمت چپ

کلید Up Key: برای اضافه کردن مقادیر بر روی نمایشگر از این کلید استفاده می شود

کلید Down Key: برای کم کردن مقادیر بر روی نمایشگر از این کلید استفاده می شود.

کلید Set Key: بعد از تنظیمات برای ذخیره اطلاعات و مقادیر از این کلید استفاده می شود.

 

دلایل خطا و رفع عیب در تنظیمات سرو موتور

علت خطانحوه چک کردن عیبنحوه رفع عیب
اتصال کوتاه در خروجی های (U,V,W)1. چک کردن سیم بندی اتصالات بین موتور و درایو 2. چک کردن نبود اتصال کوتاه در سیم یا کابل قدرت موتوراتصال کوتاه را چک کرده و از کنتاکتور میان درایو و موتور استفاده نکنید. غیر از این مورد، تیغه های کنتاکتور را تعمیر و یا تعویض کنید.
در سیم بندی موتور خطا وجود دارد.چک کردن درستی اتصال سیم بندی بین موتور و درایو و صحیح بودن ترتیب رنگ و ترمینال متصل شده. تنظیمات سرو موتوربرای سیم بندی درایو و موتور از دستورالعمل استفاده کنید
خطای تنظیمات پارامترهاچک کردن تجاوز کردن مقدار تنظیمات از مقدار مجاز یا که خیربازگردانیدن تنظیمات به نظیمات پیش فرض کارخانه و ریست کردن پارامترهای ضریب تقویت و تنظیم مجدد
خطای تنظیمات پالس کنترلچک کردن ورودی فرمان کنترل که ناپایدار نباشد ( عدم نوسان و تغییر زیاد )1. اطمینان پیدا کنید که فرکانس فرمان ورودی ثابت باشد. 2. فعال کردن تابع فیلتر. تنظیمات سرو موتور
نادرست بودن تغذیه ورودی . تنظیمات سرو موتورچک کردن ولتمتر استفاده شده در درایو به این صورت که ولتاژ ورودی در محدوده معین ولتاژ کاری درایو باشد.صحیح بودن ورودی استفاده و پایدار بودن ولتاژ
آسیب دیدن سخت افزار درایو تنظیمات سروو موتوراحتمال آسیب دیدن سخت افزار ولتمتر درایو _ اندازه گیری کردن ولتاژ ورودی به کمک ولتمتر خارجیگزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا
ولتاژ مدار اصلی کمتر از حداقل مقدار تعیین شده باشد.چک کردن سیم بندی مدار اصلی ورودی و مطمئن شدن از صحیح ودن ولتاژ ورودیمورد تایید نبودن سیم بندی ولتاژ. نیاز به سیم بندی درست ورودی
آسیب دیدن سخت افزار درایوآسی دیدن سخت افزار ولتمتر پس از استفاده کاربر از آن _ به کمک ولتمتر، ولتاژ شبکه را با ولتاژ مجاز مقایسه نمایید.گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا
آسیب دیدن انکدر .چک کردن انکدر که آسیبی ندیده باشد.تعمیر کردن انکدر و تغییر دادن جای موتور
شل بودن انکدرچک کردن کانکتور انکدرنصب مجدد موتور و اتصال
نادرست بودن نوع موتور مورد استفاده .چک کردن جفت بودن موتور و درایو از لحاظ توان مجازتعویض کردن موتور
متصل نبودن مقاومت Regenerative چک کردن سیم بندی و اتصالات مقاومت احیا کنندهمتصل کردن مجدد مقاومت احیا کننده به درایو
غیر فعال بودن ترانزیستور مقاومت احیا کنندهچک کردن اتصال کوتاه شدن ترانزیستور مربوط به مقاومت احیا کنندهگزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت دلتا
وجود خطا در تنظیمات پارامترچک و تایید کردن تنظیمات پارامتر و مشخصات مقاومتریست کردن پارامتر و تنظیم مجدد صحیح پارامتر
آسیب دیدن سخت افزار درایوگزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت یاسکاوا.-
بیش از حد کجاز بودن بار درایو.چک کردن Overlod کردن درایو. تنظیمات سرو موتورزیاد کردن ظرفیت موتور یا بار کم شود.
نادرست بودن تنظیم پارامتر.چک کردن وجود لرزش در سیستم مکانیکی دستگاهتنظیم کردن مقدار ضریب کنترل مدار
خطا در سیم بندی درایو و انکدر تنظیمات سرو موتورچک کردن انکدر و سیم بندی u,v.w اطمینان پیدا کنید که تمامی سیم بندی درست باشد.
زیاد بودن فرمان سرعت ورودی. نوسان وتغییر زیاد وجود دارد.نوسان در سیگنال ورودی آشکار شده توسط آشکار ساز سیگنال. تنظیمات سرو موتوراطمینان پیدا کنید فرکانس فرمان ورودی ثابت باشد وتابع فیلتر (p1-06,p1-07,p1-08 ) را نیز فعال کنید.
ناقص بودن تنظیمات پارامتر Overspeed چک کردن مقدار تنظیمی پارامتر over speed که خیلی پایینتنظیمات پارامتر Overspeed را (p2- 34 ) به شکل صحیحی انجام شود.
خطا در سیم بندی موتورچک کردن انکدر و سیم بندی u,v.wاطمینان پیدا کنید که تمامی سیم بندی درست باشد.
آسیب دیدن انکدر از سوی موتور.گزارش دادن این عیب به نماینده یا شرکت یاسکاوا.
بالاتر بودن فرکانس فرمان پالس از فرکانس ورودی مجاز.استفاده کردن از آشکار ساز فرکانس پالس جهت اندازه گیری فرکانس ورودی. تنظیمات سرو موتورتنظیم کردن فرکانس پالس ورودی؛ به درستی
خطا در تنظیم پارامترزمانی که موتور در حال کار است، چک کنید که حداکثر خطای تنظیم پارامتر موقعیت و مقدار خطای موقعیت، رعایت شده باشد.مقدار تنظیمی پارامتر p2-35 را افزایش دهید
خیلی کم بودن مقدار ضریب تقویتچک کردن مناسب بودن مقدار ضریب تقویتتنظیم بودن صحیح مقدار ضریب تقویت
وجود داشتن یک اورلودچک کردن شرایط اولودکاهش دادن بار اعمال شده خارجی به سرور یا ظرفیت موتور را دوباره تخمین زده و محاسبه کنید.
خطای سیم بندی انکدرچک کردن صحیح بودن سیم بندیاز سیم بندی به شکل صحیح مطمئن شوید.
شل بودن انکدرآزمایش کردن اطلاعات انکدرنصب دوباره موتور
معیوب بودن سیم بندی انکدر.چک کردن محکم بودن همه اتصالات. تنظیمات سرو موتورمجدد انجام دادن سیم بندی
آسیب دیدن انکدرچک کردن معیوب شدن یا نشدن انکدرتعویض نمودن موتور
تجاوز کردن مقدار نظیمات سخت افزار مدار الکتریکی از ماکزیمم مقدار تنظیمی مجاز. تنظیمات سرو موتور1. قطع کردن سیم بندی کانکتور CN . اجرا نمودن تنظیمات سخت افزار مدار الکتریکی ضریب تقویت (نخست پارامتر P2-08 برابر 20 تنظیم کرده و بعد مقدارتنظیمی پارامتر P4-10 را برابر 5 تنظیم کنید. تنظیمات سرو موتوراگر پس از تنظیم مدار الکتریکی، عیب ضریب تقویت طرف نشد با یاسکاوا تماس بگیرید.
فعال شدن امر جنسی استپچک کردن نحوهن یا خاموش بودن امر جنسیفعال شدن سوئیچ امر جنسی استپ
عمل کردن فرمان محدود کردن حرکت به چپچک کردن نحوهن یا خاموش بودن سوئیچ چیگردفعال شدن سوئیچ محدود کننده چیگرد
پایدار نبودن سرو سیستمکنترل مقدار تنطیمی پارامتر اینرسی باراصلاح تنظیم پرامتر و تخمین زدن مجدد ظرفیت موتور . تنظیمات سرو موتور
سوئیچ محدود کننده حرکت به راست عمل کرده استچک کنید که آیا سوئیچ راستگرد on یا of استسوئیچ محدود کننده راستگرد فعال شده است
سرو سیستم پایدار نیست تنظیمات سروو موتورمقدار تنطیمی پارامتر کنترل واینرسی بار را چک کنید.تنظیم پرامتر را اصلاح و ظرفیت موتور را مجددا تخمین بزنید.
بیشر شدن بار درایو از حد مجاز در مقایسه با عملکرد عادیچک کنید جریان خیلی زیادافزایش دادن ظرفیت موتور یا کاهش دادن بار
به وجود آمدن اتصال کوتاه در خروجی سرو درایو.چک کردن سیم بندی ورودی درایو مطمئن شدن از درست بودن همه سیم بندی ها
در هنگام نوشتن اطلاعات داخل EE-PROM خطای پارامتر داده، رخ می دهد. تنظیمات سرو موتورآزمایش تنظیم پارامتر: جهت تنظیم آزمایش پارامترها به این صورت عمل کنید. دکمه SHIFT را برروی کی پد درایو فشار داده و برای آزمایش پارامتر LED روی نمایشگر نشان داده می شود. 2- اگر روی نمایشگر E320A با فرمت هگزادسیمال نمایان شد، نمایشگر پارامتر P2-10 را بررسی کنید .3- اگر بر روی نمایشگر E3610 با فرمت هگزاد سیمال نشان داده شد، نمایش گرپرامتر P6-16 می‌باشد. در این مرحله بایستی تنظیمات پارامتر P6-16 را بررسی کنید.اگر زمان وصل تنظیمات درایو، این خطا اتفاق افتاد. نمایانگر این است که مقدار تنظیمی پارامترها از دامنه تغییرات مشخص، تجاوز کرده پس ابتدا مقدار تنظیمات پارامترها را بررسی کرده و بار دیگر تنظیم نمایید. سپس درایو را ریست نمایید2. اگر این خطا در وقت عملکرد نرمال درایو، اتفاق افتاد، بیانگر این است که در هنگام نوشتن داده در درون EE-PROM خطا اتفاق افتاده است. جهت پاک کردن این خطای ورودی دیجیتال ARST را برای پاک کردن خطا فعال کنید.
خطا در مقدار تنظیمی پارامترهادکمه SHIFT را بر روی کی پد فشار داده و بررسی نمایید که E100X بر روی نمایشگر LED نشان داده می شود یا که خیر.اگر هنگام ریست کردن تنظیمات پارامترها، این خطا اتفاق افتاد، نشان دهنده این است که نوع شروع درایو به درستی و صحیح تنظیم نشده است. نوع ضریب تقویت درایو را صحیح و درست تنظیم کنید.
آسیب دیدن داده در EE-PROM دکمه SHIFT را بر روی کی پد فشار داده و بررسی نمایید که E100X بر روی نمایشگر LED نشان داده می شود یا که خیر.اگر در زمان وصل تغذیه درایو این خطا اتفاق افتاد، نمایانگر این است که EE-PROM صدمه دیده ویا داده در EE-PROM وجود ندارد.
خظا در انکدر یا سیم بندی آنچک کنید که آیا خطای ثبت شده درپارامترها (p4-00 ~p4-05 ) بر روی پد، با کد خطای AL026 .AL025,AL024 ,AL11 مطابق است یا که خیر.عملیات شرح داده شده را در توضیحات AL011 ,AL026,AL025,AL024 انجام دهید.
احتمال دارد فرکانس خروجی برای خروجی پالس از محدوده مقدار تنظیمی تجاوز بکند.شرایط زیر را چک کنید که آیا رخ داده یا خیر: 1. بالاتر از سرعت تنظیم شده، سرعت موتور توسط پارامتر P1-76 است: 10-2 *19.8< Motor speed *p1-46*4 60مقدار پارامترهای p1-46 وp1-76 را به درستی تنظیم کنید. 1. اطمینان پیدا کنید که سرعت موتور از مقدار تنظیمی پارامتر p1-76 باشد. 10-2 *19.8< Motor speed *p1-46*4 60
ناقص بودن تنظیمات پارامتر های شبکهچک کردن تنظیمات پارامترهای شبکهتنظیم کردن صحیح پارامترها
نادرست بودن عدد ID شبکهID شبکه را چک کنید تنظیم کردن درست ID شبکه
نادرست بودن مقدار ارتباطچک کردن مقدار ارتباطمقدار ارتباط را به درستی و صحیح تنظیم نمایید.
نادرست بودن مقدار پارامتر Tme outچک کردن تنظیم پارامتر time out تنظیم کردن پارامتر p3-07 به درستی
طولانی شدن زمان دریافت اطلاعات از شبکهچک کردن شل یا بریده شدن اتصلات کابل ارتباطات شبکه یا کابلمحکم کردن اتصال کابل ارتباطات (شبکه) را و اطمینان از این که کابل ارتباطات آسیب ندیده باشد و اطمینان از درست بودن سیم بندی.
خطا در یک فاز : مدل و نوع سه فازچک کردن کابل تغذیه و اتصالات R,S,T ، همچنین چک کردن شل یا آسیب دیدن اتصلات کابل تغذیه یا یک فاز در تغذیه ورودی.سه فاز تغذیه به درستی متصل باشد و اگر این خطا برطرف نشد (این عیب را به فروشنده یا شرکت دلتا گزارش بدهید)
در آستانه اولود بودن درایوچک کردن شرایط بار موتور و درایو چک کردن مقدار تنظیمات P1-56 چک کردن کم نبودن مقدار تنظیمات P1-56 به آموزش ALE06 مراجعه کنید. مقدار تنظیمی پارامترP1-56 را افزایش داده و یا مقدار تنظیمی پارامتر P1-56 را برابر 100 بالاتر تنظیم کنید.
بر روی سیگنال انکدر؛ خطای میدان مغناطیسی U,V,W چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
وجود داشتن خطا در حافظه داخلی انکدر. وجود یک خطا در شمارندهچک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
رخ دادن 3 بار خطای داده انکدر.چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
خطا در تنظیم انکدرچک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
خطا در سیگنال های U,V,W در انکدر.چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
رخ دادن خطا در آدرس داخلی انکدر.چک کردن صحیح ارت شدن موتور. بررسی نمایید که مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت همچون U,W,V,T,S,R نباشد تا اثر تداخل امواج بر روی سیگنال اعمال نشود. بررسی نمایید که عمل شیلد کردن کابل انکدر، به شکل صحیحی انجام شده و همچنین اتصالات انکدر به درستی انجام شده باشد.هیت سینگ درایو را به سیم ارت ترمینال U,V,W متصل نمایید. همچنین توجه داشته باشید مکان کابل سیگنال انکدر کنار کابل های قدرت R,S,T,U,V,W نباشد تا تداخل امواج بر روی سیگنال اثری نگذاشته و عمل شیلد کردن کابل انکدر را به شکل صحیح انجام دهید و همچنین اتصالات انکدر را به درستی انجام دهید. اگر پس از چک نمودن همه اجزا، خطا رفع نشد، آن را به فروشنده یا نمایندگی گزارش دهید.
بعد از یک دوره زمانی تنظیم شده توسط پارامتر P1-58 اکنون زمان مقدار تنظیمی پارامتر P1-57 رسیده است.چک کردن فعال بودن P1-57 چک کردن کم بودن مقدار تنظیمی P1-57 وp1-58 مقدار تنظیمی پارامترهای p1-57 را با به درستی تنظیم نمایید چرا که تنظیم خیلی زیاد این پارامتر، ممکن است اجازه عملکرد تابع حفاظت موتور را ندهد.
خطا در سیم بندی اتصلات u,v,w (برای خروجی موتور) و GND (برای ارت)چک کردن صحیح بودن سیم بندی اتصالات U,V,W سیم بندی را همانطور که ذکر کردیم مرحله به مرحله انجام دهید و از اتصال سیم ارت به درایو و موتور مطمئن باشید.
شل بودن اتصال زمین و عدم هدایت درست جریان.چک کردن شل بودن سیم بندی ارت و اطمینان از این که هدایت جریان در سیم ارت به درستی انجام می گیرد.-
وجود دمای کاری موتور بیشتر از 105 درجه سانتی گراد یا 221 درجه فازنهایتچک کردن دمای بالای محیط اطراف سردرایوکاهش دادن دمای محیط اطراف درایو
خطا در انکدر یا سیم بندی آنچک کنید که آیا خطا های موجود و ثبت شده در پارامترهای (p4-00~p4-05 ) روی کی پد با کد خطای AL025,AL026,AL011,AL024 مطابقت دارد یا خیر.فرآیند رفع عیب را همانند توضیحات AL025,AL026,AL011,AL024 انجام دهید.
احتمال تجاوز فرکانس خروجی برای خروجی پالس از محدوده مقدار تنظیمیبررسی نمایید که آیا شرایط ذیل رخ داده یا خیر: 1.سرعت موتور بالاتر از سرعت تنظیم شده توسط پارامتر P1-76 باشد. 2- 10- *19.8< Motor speed *p1-46*4 60مقدار پارامترهای P1-46 و P1-76 را به درستی تنظیم کنید. 1. اطمینان حاصل کنید که سرعت موتور کمتر از مقدار تنظیمی پارامتر P1-76 باشد. 2- 10- *19.8< Motor speed *p1-46*4 60
وجود دمای کاری موتور بیشتر از 85 درجه سانتی گراد یا 185 درجه فازنهایتچک کردن دمای بالای محیط اطراف سردرایوکاهش دادن دمای محیط اطراف درایو
بعدم ریست شدن پس از آپگرد کردن سخت افزار EE-PROM بررسی نمایید که آیا پس از آپگرد کردن سخت افزار EE-PROM ریست می‌شود یا خیر.ابتدا مقدار پارامتر P2-08 را برابر 30 تنظیم کرده و در مرحله بعد، برابر 28 تنظیم کنید. حالا درایو را ریستارت نمایید.

📝آیا شما هم با این خطاها رو به رو شده اید؟ لطفا نظرات خودتون را با ما به اشتراک بزارید.👇👇


 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*