یاسکاوا الکتریک | نمایندگی یاسکاوا (Yaskawa) و Omron در ایران

درایو ماتریسی یا اینورتر U1000 (اینجا کلیک کنید)

درایو ماتریسی یا اینورتر U1000
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 71 میانگین: 4.8]

درایو ماتریسی | اینورتر U1000

درایو ماتریسی یا اینورتر ماتریکس نوعی جدید از اینورتر های شرکت یاسکاوا می باشد.

همانطور که می دانیم در درایو های معمولی ابتدا،برق سه فاز ورودی توسط مدارات یکسو کننده پل دیود سه فاز به DC تبدیل شده و ولتاژ DC روی خازن مربوطه ایجاد می شود و سپس مدار فرمان سوییچ بر اساس فرکانسی که روی آن تنظیم شده،دوباره ولتاژ DC  را به خروجی AC تبدیل می کند.

درایو U1000 مستقیما برق AC را به AC تبدیل می کند و به دیود یکسو کننده و خازن شارژ نیازی ندارد،که درآن بدلیل حذف پل دیود، هارمونیک های تولید شده توسط اینورتر از بین رفته و علاوه بر آن به دلیل ارتباط مستقیم ورودی اینورتر به قسمت خروجی توسط نه عدد از سوییچ های دوطرفه مخصوص،انرژی اضافی به جای اینکه در مقاومت ترمز تلف شود به شبکه بر میگردد.

همانطور که می دانیم در عمل برای موتور زمان هایی پیش می آید که بسته به شرایط بار ، موتور بجای اینکه انرژی مصرف کند به مولد انرژی تبدیل شده و نقش ژنراتور را ایفا می کند، در این حالت باید انرژی ایجاد شده به روشی تلف شود تا از ورود به اینورتر و آسیب رساندن به آن جلوگیری کند.

این کار توسط واحد مقاومت ترمز انجام می شود که در واقع یک مدار فرمان است که دستور تخلیه انرژی اضافه برگشتی به مقاومت ترمز را  صادر می کند.

به این ترتیب علاوه بر حذف مدارات فیلتر نویز(NOISE FILTER) و نیز راکتورهای ورودی،خروجی(راکتور AC،راکتور DC) واحد BRAKE CHOPPER  یا همان واحد مقاومت ترمز (که در حالت ژنراتوری،انرژی را به مقاومت ترمز ارسال میکند) نیز حذف می شود.(ناگفته پیداست که مقاومت ترمز یا همان BRAKING RESISTOR نیز حذف می گردد.)

وجود تمام موارد بالا نشان دهنده این است که در اینورتر ماتریس حجم و وزن دستگاه کمتر می شود و راندمان دستگاه بالا می رود،مصرف انرژی کاهش می یابد و مهمتر از همه اینکه   از ورود هارمونیک های مزاحم به شبکه جلوگیری می شود.

موارد کاربرد اینورتر ماتریسی عبارتند از بیمارستان ها ،صنایع پتروشیمی و ساختار هایی که باید هارمونیک ها ی مزاحم کمترین مقدار ممکن باشد.

اینورتر های سری U1000 یاسکاوا معروف به سری ماتریسی هستند که از آنها به عنوان اینورتر TRANSPARENT(ترنسپارنت)یا شفاف نیز یاد میشود.

دلیل این نامگذاری نیز روشن است ، چون بین ورودی خروجی اینورتر مدار یکسو کننده حذف شده  و سه فاز ورودی مستقیما توسط سوییچ های مخصوص به سه فاز خروجی متصل می گردد، عنوان TRANSPARENT یا شفاف برای آن انتخاب شده است.

از منظر حذف هارمونیک در شبکه برق ، اینورتر ماتریکس دربردارنده استاندارد IEEE 519 می باشد که کمترین هارمونیک را به شبکه توزیع اعمال میکند، که این به  قابلیت عملکرد این درایو در چهار ربع صفحه مختصات بر میگردد.

(Four quadrants of the coordinate plane)

مدل های مختلف این اینورتر یاسکاوا را میتوانید از اینجا ملاحظه بفرمایید:

مدل های اینورتر U1000

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 71 میانگین: 4.8]
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*