یاسکاوا الکتریک | نمایندگی یاسکاوا (Yaskawa) و Omron در ایران

علت بوق زدن اینورتر

علت بوق زدن اینورتر
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

اینورترها به‌صورت کلی از وسایل و ابزارآلات مهم و ضروری بوده و معمولاً بیشتر افراد دنیا در دفاتر و منازل از اینورتر استفاده و بهره می برنند و این وسایل به‌صورت عمده در تمام جهان وجود دارند. اینورترها با تهیه کردن نسخه‌های پشتیبان از قبل، باعث تأمین و امنیت وسایل ضروری افراد در هنگام قطع شدن برق می‌شود. اینورتر ها به‌صورت کلی با باتری‌ها در ارتباط هستند و باید به همراه دیگر دستگاه‌های موجود به‌خوبی نگهداری شوند؛ زیرا در صورت نگهداری نامناسب و بد، مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آورد و این مشکلات در صفحه‌نمایش دستگاه ظاهر می‌شود. 

یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلاتی که تعداد زیادی از افراد یا کاربران اینورتر گزارش می‌دهند، بوق زدن پی‌درپی اینورتر است. در بخش زیر به‌کلی ترین علت‌ها و همچنین راه‌حل‌های رفع مشکل بوق زدن اینورتر نیز اشاره ‌شده است که می‌توان برای بسیاری از کاربران مفید و حائز اهمیت باشد.

پیشنهاد آشنایی بیشتر با یاسکاوا الکتریک؛ اینورتر یاسکاوا

دلیل سر و صدای ممتد اینورتر چیست؟

در قسمت زیر به عمده‌ترین علت‌های بوق زدن اینورتر اشاره می‌شود:

1- اینورتر در اصل با باتری‌ها عمل می‌کند: یکی از دلایل مهم و رایجی که چرا اینورتر بوق می‌زند در اصل، کار کردن اینورترها با باتری‌ها بوده و هشدار یا بوق زدن مداوم اینورترها اساساً به این موضوع اشاره می‌کند که واحد اصلی از عملیات روی خط به عملکرد باتری جابه‌جا یا منتقل‌ شده است.

2- اینورترها در شرایط خاصی دارای باتری‌های بسیار کمی هستند: دلیل دیگر بوق‌های پی‌درپی اینورتر می‌تواند در اصل هشداری برای کمبود باتری‌ها باشد. این صداها یا بوق‌های هشداردهنده‌ی دستگاه به معنای این بوده که به‌زودی اینورتر خاموش می‌شود و علائم یا نشانه‌ای برای شارژ باتری دستگاه نیز می‌تواند می‌باشد. برای حفاظت و مراقبت در مقابل تخلیه زیاد باتری‌ها، اینورتر اساساً مجبور به خاموش شدن می‌شود. به‌صورت کلی، زنگ ساعت اینورترها پیش از خاموش شدن به مدت دو الی سه دقیقه به صدا درمی‌آید.

چرا اینورتر صدا می دهد؟

پیشنهاد یادگیری بیشتر؛ اینورتر چیست؟

3- حداکثر استفاده از ظرفیت اینورتر: از علت‌های مهم و اساسی بوق زدن پی‌درپی این وسیله، می‌توان به اضافه‌بار ظرفیت اشاره کرد و اینورتر اگر در وضعیت حداکثر میزان بار باشد زنگ هشدار به صدا درآمده و باید تجهیزات و وسایل سنگین و غیرضروری برداشته شود. زنگ‌های ساعت اینورتر تا هنگامی‌که بارهای اضافی برداشته شوند، مدام بوق یا زنگ می‌زنند.

4- اینورترها باید در آزمایش‌های اولیه رد شده باشند: اگرچه این روش زیاد مناسب نبوده ولی یک علت احتمالی برای بوق زدن اینورتر نیز می‌تواند این باشد که اینورتر در یک امتحان یا آزمون خودآزمایی موردقبول و تائید کارشناسان قرارگرفته نشده باشد و رد بشود. اکثر وقت‌ها بیشتر اینورترها به مدت هر دو هفته یک‌بار موردبررسی و آزمایش قرار می‌گیرند تا میزان هماهنگی و یکپارچگی میان باتری و اینورتر نیز بررسی شود.

پیشنهاد یادگیری بیشتر؛ خطاهای اینورتر

رفع مشکل بوق زدن اینورتر

در قسمت زیر به عمده‌ترین موارد رفع مشکل بوق زدن اینورتر با توجه به علت‌های اصلی بوق زدن اینورتر به ترتیب اشاره می‌شود:

1- با توجه به علت اول بوق زدن اینورتر، خروجی‌های منبع اصلی تغذیه باتری سریعاً به باتری‌های پرقدرتی تبدیل می‌شود.

2- در جهت توقف و ازکارافتادن صدای زنگ هشدار یا بوق‌های مداوم اینورتر، به‌صورت کلی باید اینورتر در سریع‌ترین زمان شارژ شود و زمان شارژ اینورتر ممکن است تا چند ساعت (4 الی 6) طول بکشد.

3- به منظور جلوگیری نمودن از به صدا در آمدن بوق‌ها یا زنگ‌های مداوم به دلیل حداکثر میزان بار، می‌بایست یک اینورتر در ظرفیت و ابعاد مناسب تهیه شود. در غیر این صورت میزان بار اضافی نیز می‌تواند برداشته شود.

4- به منظور رفع مشکل بوق زدن اینورترها می‌بایست به مدت ‌زمان باتری توجه شود. در اغلب موارد باتری‌ها باید در طول مدت‌زمان 2 الی 4 هفته از زمان استفاده تعویض گردند.

به‌صورت کلی میزان صدای بوق‌های اینورتر متفاوت بوده و هر یک از صداها، مشکل یا مسئله خاصی را نشان می‌دهند. به‌عنوان نمونه صداهای بوق پی‌درپی نشان‌دهنده‌ی این است که باتری بیش‌ازاندازه ضعیف شده درحالی‌که صداهای بوق ثابت، نشان‌دهنده‌ی میزان اضافه‌بار اینورتر می‌باشد. افراد با آشنایی با انواع صداهای مختلف اینورتر، سریع‌تر می‌توانند مشکل مربوط به دستگاه را برطرف نمایند.

چگونه صدای اینورتر را رفع کنیم؟

رفع انواع مشکلات اینورترها

مشکلات و خرابی‌های اینورترها، یکی از مهم‌ترین موارد و موضوعاتی بوده که اکثر افراد کارشناس باید در هنگام نصب، استفاده، تعمیرات و نگهداری اینورتر مربوط مورد توجه خود قرار دهند. به‌صورت کلی نمی‌توان روش‌ها و شیوه‌های خاصی برای رفع مشکل یا خرابی اینورترها در درایوهای گوناگون تعیین نمود؛ ولی روش‌های مشخص‌شده در قسمت زیر می‌توانند در اصل به‌صورت کلی برای نزدیک شدن به دلایل احتمالی مشکلات باشند.

 

Ground Short (GF) یک‌راه حل اساسی بوده که خطای وصل شدن اینورتر به بدنه را مشخص می‌کند و برای رفع این مشکل در ابتدا باید اینورتر را بدون استفاده از موتور آزمایش و ارزیابی نمود و اگر مشکل هنوز هم باقی‌مانده بود، باید به خطاهای سخت‌افزاری اینورتر پی برده شود.

راه‌حل بعدی OV بوده که در اصل این راه‌حل، میزان جریان ولتاژ ورودی اینورتر را بررسی کرده و سبب به وجود آمدن وضعیت پایداری در اینورتر خواهد شد. هنگامی‌که میزان جریان بالایی به اینورتر وصل شود و موتور نیز هم‌زمان در حال جنبش و حرکت باشد، OV به اینورتر دستور توقف داده و بار موتور به‌صورت دورانی می‌چرخد، یعنی شیوه‌ی ژنراتوری تشکیل ‌شده و موتور چرخانده شده به‌وسیله‌ی بار، میزان جریان ولتاژ بسیاری تولید می‌کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*